Ledelse af marketing og ekstern kommunikation

Formål:
Anlægge såvel en strategisk og operationel helhedsorienteret synsvinkel på løsning af organisationens marketingsmæssige problemstillinger på baggrund af indsamlede, bearbejdede og analyserede markedsdata samt formidlingen heraf til stakeholdere.

Mål:

Viden og forståelse

  • Teorier, begreber og perspektiver om ledelse af marketing, markedsføring samt ekstern kommunikation forbundet hermed.

Færdigheder

  • Formulere en overordnet strategi for organisationen.
  • Forankre en markedsføringsplan indeholdende en kommunikationsplan udarbejdet på baggrund af en forståelse af modtager og marked.

Kompetencer

  • Varetage ledelse af marketingprocessen og den forbundne eksterne kommunikation til stakeholdere, der understøtter organisationens opgaver og legitimitet.


Dag 1: Introduktion og overblik

  • Intro til faget og hinanden
  • Hvad er marketing?
  • Private og offentlige virksomheder, profit og nonprofit marketing
  • Kundens og brugerens verden: Motiver, værdier, adfærd mv.
  • Hvad er ledelsesopgaven i marketing?

Dag 2: Værdipakke og virkemidler

  • Værdipakke – kernen af al marketing
  • Marketingmix – dine virkemidler
  • Konkurrencestrategi – hvorfor vælge jer?
  • Markedsinformation: Lytteposter, udkigstårne og dialogkanaler til kunder/brugere

Dag 3: Digital adfærd og digital marketing

  • 15 års marketingrevolution: Digitale produkter, markeder og medier
  • Sociale medier: Facebook, Linkedin og de andre
  • SEO/søgeordsoptimering: Brænd igennem i opmærksomhedsøkonomien
  • Content marketing: Giv noget væk - nyttigt, informativt, underholdende og delbart indhold
  • Mål, måling og konvertering: Resultattavlen

Dag 4: Ledelse og organisering

  • Forretningsmodellen: Markedsføringens interne kontekst
  • Intern forankring og opbakning: Al markedsføring starter internt
  • Planlægning, handling og opfølgning
  • Barrierer og fordomme omkring marketing
  • Marketingledelse: Kundens ambassadør i virksomheden og virksomhedens ambassadør i markedet

Læs mere i folder

 

Varighed: 28 lektioner

Det valgfrie modul afsluttes med kombinationsprøve

Primær intern censur

Modulet bygger videre på temaer og perspektiver fra de obligatoriske moduler.