Ledelse starter med en selv

Jesper Lenskjold beskriver sig selv som en anden leder, der i dag ved mere om sig selv, og er blevet styrket i sin lederrolle – efter at han har ’trænet’ sin lederstil på Diplomlederuddannelsen på Køge Handelsskole.

”Som leder spiller man mange kampe, men man træner bare aldrig. På Diplomlederuddannelsen fik jeg mulighed for at øve og sparre med de andre kursister. Jeg har fået en dybere forståelse for ledelsesudfordringer, og føler mere ro i mit job og de beslutninger, jeg træffer hver dag. Uddannelsen holder ledelsesopgaven ud i strakt arm, så tingene bliver tydelige. Personligt er jeg også selv blevet mere tydelig i min kommunikation overfor dem, jeg leder,” forklarer Jesper Lenskjold, der er kommerciel chef i en servicevirksomhed.

Jesper Lenskjold har arbejdet som leder i flere år, og beskriver sig selv som en anden leder end den han var før han tog uddannelsen.

”Det handler lige så meget om at være bevidst om hvad man gør i dag. Mange gange har man jo den rigtige mavefornemmelse. Jeg har fået flere perspektiver og værktøjer til dagligdagen, og har fundet et stærkere ståsted som leder efter at være blevet bekræftet i, at jeg gjorde det rigtige. Vi fik mulighed for at prøve tingene af på holdet, og fandt ud af hvad der virkede eller ikke virkede, det var virkelig fedt. Jeg har fx fået øjnene op for, at jeg i forandringsprocesser kan være lidt for hurtig til at komme videre, og at jeg skal blive bedre til at huske at have alle med og være mere tålmodig,” siger Jesper Lenskjold.

I samme båd

”Det var virkelig lærerigt at sidde på skolebænken med nogle i samme båd. Som ledere havde vi en forståelse for hinandens hverdagssituationer – trods forskellige brancher. Vi fik nogle værktøjer til at sige ’nå ja’, det er jo bare en rolle – lederskabet. Vi lærte at se vores rolle lidt udefra. Lederrollen og opgaverne kan ses fra mange tårne, og det er vigtigt at have med i hverdagen, for at få en bedre forståelse for hele arbejdsgruppen, og deres individuelle ståsteder. Det gav en dyb refleksion, når vi skulle beskrive vores udfordringer fra hverdagen og koble dem sammen med teorien. Kombinationen mellem arbejdsdagene og at møde på uddannelsen, gav os mulighed for at gøre teorien levende ved at bruge den sideløbende på arbejdspladsen,” siger Jesper Lenskjold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.